torsdag 26. januar 2023

Oppskrift; Zigni berbere med kylling

Etter jeg så smått har oppdaget afrikansk mat, har jeg fått bittelitt dilla, og tørr påstå at det er noe undervurdert her i Norge. Greit, jeg kan innrømme at det afrikanske kontinentet er stort og har mange land, og det er litt derfor jeg har lyst til å teste ut mat fra forskjellige afrikanske land. Nylig prøvde jeg meg frem på zigni berbere, en klassisk kyllingrett fra Eritrea og Etiopia, og i dag kommer oppskrifta på min versjon. Det går forresten an å bytte ut kyllingen med enten lam eller biff.


Zigni berbere
Olje til steking
2 løk, hakket
600 gram kylling, strimlet
2 stk bokser hakket tomat
2 buljongterninger (biff)
1 liten boks tomatpuré
1/2-1 dl hakket persille
6 ts berbere krydder
4 hvitløksfedd, knust

I en stor panne, eller i en jerngryte, ha i en skvett olje og stek løken i cirka fem minutter til den begynner å få farge. Ha deretter i hvitløken og stek videre i et par minutter.

Ha i kyllingen og stek til den begynner å få farge. Ha i resten av ingrediensene, og la det småkoke til kjøttet er mørt/gjennomkokt (1-1/2 time).

Serveres med ris.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar