mandag 16. desember 2019

Oppskrift; Marsipanhjerter med sjokoladetrekk

Marsipanfigurer er noe av det enkleste en kan lage i jula og det er noe jeg har laget noen år. I tillegg passer hjemmelagde marsipanfigurer meget fint som en liten julegave til noen en er glad i.

Så i dag skal jeg dele hvordan jeg lager marsipanhjerter med sjokoladetrekk.


Marsipanhjerter med sjokoladetrekk
400 gram marsipan
200 gram Dronning sjokolade eller en pose Freia melkesjokolade smelt
Strøssel

Kjevle ut marsipanen til den er rundt en centimeter tykk. Stikk ut figurer (jeg brukte et hjerte) med pepperkakeformer.
Når en er ferdig med å stikke ut figurene, smelt sjokoladen, enten i vannbad eller mikroen. Vær forsiktig hvis du gjør sistnevnte, en skal sjekke sjokoladen hvert 30. sekund. Jeg har tidligere år prestert å "flambere" sjokoladen i mikroen.
Dypp en og en figur i den smeltede sjokoladen og legg dem på et stekebrett med bakepapir.
Strø deretter valgfritt strøssel på figurene før sjokoladen har stivnet.
Deretter er det bare å vente på at sjokoladen stivner skikkelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar