tirsdag 17. november 2020

Oppskrift; Pai med solbær og bjørnebær

Da jeg gikk gjennom fryseren for litt siden, kom jeg over noe solbær og bjørnebær jeg hadde liggende. For å sirkulere litt i det jeg hadde, endte jeg opp med å lage pai med de bærene. Det er en ting at det er kjekt å ha litt liggende i fryseren, men av og til trengs det litt sirkulering sånn at det faktisk blir plass til nye ting.

Her kommer oppskrifta.

Pai med solbær og bjørnebær
Deig
100 gram smeltet smør
2,6 dl mel
1/2 ts salt
4-5 ss kaldt vann

Fyll
4-5 dl bær
4 ss mel
5 ss sukker

Bland alle ingrediensene til fyllet og la den ligge kaldt i kjøleskapet i cirka en time. Kjevle den ut til den passer en paiform (jeg brukte en på cirka 26 cm) og legg den forsiktig oppi.

Bland fyllet godt sammen og ha i paibunnen.

Stekes i forvarmet ovn på 175 grader i cirka 40-45 minutter.

Hvis en ikke har lyst til å bruke solbær eller bjørnebær går det helt fint an å bruke annen frukt eller bær til denne oppskrifta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar