tirsdag 13. oktober 2020

Oppskrift; Gulrotkake-inspirerte muffins

For øyeblikket har jeg et lite "bruke opp all maten jeg har liggende"-prosjekt. Det innebar at jeg måtte finne på noe med noen gulrøtter jeg hadde liggende, så jeg ikke kastet dem i søpla. Ikke er jeg spesielt glad i matsvinn eller det å kaste mat. Det jeg gjorde var at jeg endte opp med å lage gulrotkake-inspirerte muffins.

Her kommer oppskrifta.


Gulrotkake-inspirerte muffins
160 gram mel
1 ts bakepulver
1/4 ts salt
3/4 ts kanel
1/4 ts ingefærpulver
120 ml olivenolje
100 g brunt sukker
100 g hvitt sukker
2 egg
3 gulrøtter, revne

Forvarm ovnen til 175 grader Celcius.

I en bolle, bland mel, bakepulver, salt, kanel og ingefær. I en annen bolle, bland oljen, sukker, og ha i ett og ett egg til en jevn røre. Deretter kombinerer du det tørre med det våte. Ha i gulrøttene og bland godt.

Ha blandingen i 12 muffinsformer, cirka 3/4 fulle. Stekes i 20-25 minutter til gjennomstekte.

Jeg hadde ikke kremost liggende, så jeg kunne ikke lage kremost-glasuren som oftest hører med gulrotkake, men det finnes mange bra oppskrifter på den rundt forbi på nettet og i kokebøker, så hvis du vil ha glasur på, er det ikke noe i veien for det.

2 kommentarer: