torsdag 16. juni 2016

Oppskrift; Rømmekake med sjokoladeglasur

Da jeg ble ferdig med semesterets eksamener, endte jeg opp med å lage rømmekake med sjokoladeglasur til meg selv som belønning. Det må da være lov å kose seg litt etter endte eksamener.

Her er ihvertfall oppskrifta.

Rømmekake med sjokoladeglasur
125 g mykt smør
180 g sukker
2 egg, pisket
189 g siktet mel
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
En klype salt
150 g rømme

+ Sjokoladeglasur
+ Strø (valgfritt).

Forvarm ovnen til 180 grader Celcius. Ha smør og sukker i en bolle og visp til det er hvitt. Tilsett ett egg om gangen under omrøring. Ha i alt det tørre, samt rømmen og bland godt.

Hell røra i en brødform (cirka 1,5 liter) som er smurt/dekket med bakepapir. Stekes i cirka 35-40 minutter, eller når en tannpirker kommer ut ren (tannpirkertesten). Ta kaka ut av ovnen, og ut av brødforma.

Etter kaka har begynt å kjølne litt, tar du på glasuren og eventuelt strø. Jeg er ikke noe flink til å lage glasur fra bunnen av, så jeg kan innrømme at der endte jeg opp med å kjøpe en glasurmiks på butikken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar